Sojaprotein

Ett bra alternativ till Vassleprotein.

Sojaprotein är gjort av pulveriserade sojabönor vilka innehar en omfattande mängd aminosyror som flera är väldigt viktiga för oss människor. En hög halt av bra protein och innehåller dessutom ingen laktos och är vegan vänlig. 

Ett bra alternativ för dig som följer ett kostschema utan animaliska produkter eller som är laktosintolerant.

Läs mer Mindre text

Vad är sojaprotein?

Du har förmodligen redan bekantat dig med att baljväxter är en bra källa till protein. Därför bör det inte komma som någon överraskning att baljväxter såsom soja kan förädlas till ett proteinpulver av mycket hög kvalitet, lite som vassleproteinet. 

Även att vassleprotein är bland de mest populära proteinpulver är det långt ifrån alla som det passar till. Veganer väljer att inte använda vassle och de flesta former av vassle är olämpliga för de med mjölkproteinallergi. Därför kan sojaprotein ses som ett lönsamt och bra alternativ och vara till stor nytta för kroppsbyggare och idrottare som väljer denna typ av proteinkälla.

Var kommer sojaprotein ifrån?

Sojaproteinet är ett isolat från sojabönor, en baljväxt som växer och planteras på flera håll, världen över. Sojabönor har odlats i århundraden som en billig proteinkälla och används idag flitigt inom livsmedelsindustrin som en ingrediens och en bra tillsats. 

Sojabönorna innehåller ungefär 30% kolhydrater, 20% fett och 36% protein. Den process genom vilket sojaprotein skapas avlägsnar mängden fett och kolhydrater så du får bara den önskade delen av maten tillbaka.

Fördelar sojaprotein.

Sojaproteiner är en "fullständig" proteinkälla, vilket innebär att den innehåller alla de essentiella aminosyror som vi behöver. Dessutom är det också en snabb absorberbar proteinkälla i stil med vassleprotein, vilket gör sojaproteinet idealiskt som kosttillskott efter träning.

Studier har visat att effekten av sojaprotein är ungefär vid nivån för vassleprotein. Sojaprotein kan därför på goda grunder anses vara ett bra komplement för dem som inte vill konsumera vassle. Ett ytterligare kännetecken av sojaprotein är att den har en högre halt av antioxidanter jämfört med andra proteinkällor. Detta minskar bland annat ömhet i musklerna efter ett hårt träningspass.

Biverkningar sojaprotein 

Vad som är den förmodligen största oron att äta sojaprotein är rädslan att fytoöstrogener är närvarande vilket kan minska testosteronnivåerna hos män.

Men det är en allmän slutsats bland experter att varken sojaprodukter eller deras ingredienser kan påverka testosteronnivåer hos män. Som med laktos kan man vara allergisk mot soja. Dessa människor bör hålla sig borta från sojaprotein och i stället söka efter andra bra proteinkällor.