Träning & Vikt

Läs mer Mindre text

Visar 1 till 24

Träning & Vikt

Många människor börjar ett träningsprogram/motionerar för att gå ner i vikt. Om viktminskning är det stora målet är det även en bra idé att fokusera på vilken typ av mat du stoppar i dig.

De näringsämnen du får från kosten påverkar kroppen på olika sätt och under en planerad viktnedgång är det viktigt att planera hur olika näringsämnen fördelas. Om du tränar en idrott till exempel, är det viktigt att se till att maten ger dig tillräckligt med energi för att klara träningspasset samt att du inte bryter ned kroppen för snabbt.

Om du förbrukar samma mängd kalorier under en dag som du äter kommer din vikt att förbli stabil. 

Om du vill gå ner i vikt måste du därför inta ett underskott av kalorier gentemot hur mycket du förbrukar.

Vägen till en viktminskning, som görs hälsosamt och för ett längre perspektiv, går alla igenom en vettig kosthållning och en ökad fysisk aktivitet.

Fokusera rätt.

Under en viktminskning kan det vara svårt att inte fokusera på alla de saker du borde undvika och inte äta. Försök istället att flytta fokus och tänka på alla de läckra saker som du kan använda under en viktminskning, fokusera på goda färska grönsakerna. Betona kvalitet och smak och lär dina smaklökar att skilja mellan dålig skräpmat och naturliga livsmedel av hög kvalitet.

"Less is more". Om du bestämmer att du måste äta lite choklad, se till att du har den bästa, mörkaste chokladen hemma. Då kan du njuta av en bit eller två. 

Tycker du att det är svårt att föreställa sig att ordspråket överst bli din verklighet och är säker på att du under middagen måste ta två gånger prova ett enkelt gammalt trick. Skifta din tallrik med en lunch/frukost tallrik och ät på den. Dina ögon kommer att se att din tallrik är ganska full och därför kommer redan innan tänderna sitter i maten skicka en signal till hjärnan om att när du har ätit denna portion, har du ätit mycket mat. 

Vem vet, kanske det hjälper dig också?

Är slank alltid hälsosamt?

Inte alls. Eftersom att det idag är mycket större fokus på hälsa och kost än tidigare ser vi ofta en relativt ny ätstörning oftare och oftare. Den kallas ortorexi. Det handlar om en besatthet av att vilja leva och äta hälsosamt. Dessa människor kommer att ställa några orealistiska regler och ritualer för vad de gör och äter för att vara så frisk som möjligt. Vilket ibland leder till raka motsatsen. Det är ett växande problem som vi måste agera för att hjälpa de som är utsatta.

Äter du sunt och varierat, har ett avslappnat förhållande gentemot några av de mer kolhydratrika livsmedlen och motionerar regelbundet så är det väldigt bra och det klarar vi oss på under stora delar i livet. Allt med måtta fungerar även på dessa ting i livet.

Vad använder vi musklerna till?

Vi använder dem för att hålla oss stående, för att röra oss, andas och vi får inte glömma att hjärtat är en viktig muskel. 

När du är inaktiv under stora delar av veckan eller dagen blir våra kroppar lidande. Vi blir kanske inte lika hungriga som vanligt men kroppen måste få röra på sig för att vara sund. 

Att sitta stilla under större delen av dagarna är relativt vanligt idag. Vi behöver därför se till att ta den där extra promenaden ibland och se över hur vi äter för att kroppen ska må bra.

Ska jag springa maraton eller träna styrka?

Valet av form av motion beror på en mängd olika faktorer:

  • Vad är målet med övningen?
  • Ålder?
  • Nuvarande hälsotillstånd? 

Målet måste vara realistiskt för just din hälsa. För vissa kanske det är lämpligt att sätta maraton som ett mål men för andra kan det räcka med att gå till mataffären och cykla till jobbet.

  • Använda kroppen i vardagen
  • Ta din cykel till jobbet. 
  • Gör lite gymnastik på golvet medan du tittar på TV eller läser tidningen. 
  • Ta trappan istället för hissen. 

Vad får jag ut av träning och motion?

Mer energi och ett överskott - den positiva energi som kommer från det första träningspasset kommer bara att öka i och med att formen blir bättre. Med en mer tränad kropp kan du också lättare hantera vardagliga fysiska utmaningar.

Gott humör - När du tränar och kopplar ifrån mentalt skapas nästan ett andrum i ditt liv. Hjärnan och kroppen utlöser en rad ämnen som lyfter ditt humör och som även kan hjälpa till att hålla depressioner borta.

Bra kroppskänsla – Kroppen kan förändras när vi tränar och du lär känna den lite bättre när du testar dig själv i livet. Saker inombords som vi kanske inte ser med blotta ögat kan ge dig hälsosamma förändringar till det bättre.

Livsstilssjukdomar kan förebyggas, såsom typ 2-diabetes och hjärt & kärlsjukdom medan risken för benskörhet faller. Stabilisering av flera viktiga saker såsom blodtryck, kolesterol, skelett och blodsockret.

Några vanliga träningsfrågor och återkommande misstag:

Punktträna gällande fettförbränning - Det är väldigt ovanligt att se någon med tvättbräda och ett par riktigt slappa armar. Men musklerna kan alltid tränas på sina ställen. Fettet är desto svårare att ”punktmarkera”.

För lite vikt och många repetitioner – Beroende på dina mål, variera. Träna tungt med förre reps för att bygga muskelmassa snabbare. Träna lättare men med fler reps för att bygga muskler och kondition.

För mycket träning - Det är viktigt att låta musklerna återhämta sig efter träning, annars riskerar du att kroppen tär på musklerna och att den inte hinner återhämta sig.

Överanalys - Vilseleds inte av vad allt och alla runt omkring dig säger att du ska göra. Välj ett sätt och håll fast vid det under ett tag. Märker du inga större resultat, korrigera och testa nya vägar.