B-vitamin

Förebyggande tillskott vid brist på B-vitaminer.

Familjen B-vitamin (8 olika typer) är viktig för hela kroppen och bidrar till många cellulära och metaboliska funktioner. Effekten och biotillgängligheten för var och en av dessa vitaminer är olika. Vissa av dem kan vara närvarande i överflöd medan din kropp kanske saknar en annan. Behovet av B-vitamin kan öka vid stress och vid hård fysisk aktivitet eftersom B-vitaminer utsöndras när vi svettas.

Vitamin-B sammansättningar kanske inte alltid fungerar i sådana situationer. Du behöver veta vilka typer av B-vitaminer som är oumbärliga för specifika funktioner. Mecindo erbjuder vitamin-B komplexa sammansättningar och individuella vitaminer såsom B2, B3, B4, B5, B6, B7, B9 och B12 tillskott.

Läs mer Mindre text

Visar 1 till 36 av 46 (2 Sidor)

Vitamin-B1/Tiamin

Tiamin krävs för att producera tillräckligt med energi för att våra kroppar ska fungera ordentligt. Det stöder också nervsystemets funktion. Tiamin är i huvudsak ett ko-enzym. Den har en välutforskad roll för att upprätthålla en hälsosam hjärthälsa. 

Vitamin B1-brist kan utmärka sig genom dåligt minne, viktminskning, muskelmjukhet och letargi. Detta bortsett från olika former av matsmältningsproblem.

Ibland kan människor som återhämtar sig från allvarliga sjukdomar rekommenderas ett vitamin-B1 tillskott för att hjälpa till att skapa mer röda blodkroppar .

Vitamin-B2/Riboflavin

Riboflavin eller vitamin-B2 ger stöd åt energiproduktionen i dina celler. Denna vitamin finns i en mängd olika livsmedel såsom mjölk, lax, ägg, broccoli och spenat. Riboflavin är nödvändigt för att upprätthålla en normal tillväxt. Vid brist är tillskott som vitamin-B komplex tabletter med flertalet vitaminer vanligtvis rekommenderade.

Detta vitamin kan inte lagras i kroppen och måste konsumeras dagligen. En av anledningarna till att äta grönt/grönsaker varje dag, fortfarande är sant. För gravida kvinnor rekommenderas vitamin-B2 tillskott ofta för att öka mineralabsorptions-nivåerna, inklusive den spårmängden som behövs.

Medicinsk forskning tyder på att normala nivåer av vitamin-B2 är avgörande för att reglera sköldkörtelnivåerna. Vitamin-B2 tillskott ses vanligtvis bland personer som lider av migrän, akne, dermatit och eksem.

Vitamin-B3/Niacin

Vitamin-B3 / Niacin stödjer hjärt- och kärl-hälsa samt cell metabolism. Livsmedelskällor som kan ge tillräckliga nivåer av vitamin-B3 inkluderar fisk, fågel och nötkött.

Vitamin-B3 tillskott rekommenderas ofta som en del av behandlingen för att behandla symptom på minnesförlust, trötthet, letargi, depression, nedstämdhet och hudproblem.

Detta gör Vitamin-B3 till en av de mer neurologiskt viktiga B-vitaminerna. Kroppen behöver ändå minimala mängder Niacin. Att inta denna dos som ändå är relativt låg är dock viktigt för att kontrollera att LDL (lågdensitets lipoprotein) kolesterolnivåerna kontrolleras. Detta vitamin hjälper också till att sänka triglyceridnivåerna.

Vitamin-B5/Pantotensyra

Detta vitamin är ett tillgängligt vitamin i animaliska produkter och grönsaker. Det hjälper till att stödja flera funktioner som är ansvariga för att producera energi vilket i sin tur försörjer flertalet aktiviteter på cellnivå.

Vissa livsmedelskällor av vitamin-B5 inkluderar avokado, jordnötter, brunt ris och mjölk. Pantotensyra har använts i stor utsträckning i hudkrämer och dess utveckling för att tillverka en bra formula.

Detta beror på att vitaminet säkerställer att din hud skyddas mot skador från fria radikaler. Detta är en vanlig orsak till tecken på för tidigt åldrande i utseendet. Detta vitamin främjar också skapandet av kollagen. Vilket garanterar bättre "hudtäthet" och elasticitet.

Människor ordineras ofta pantotensyra-tillskott när de visar symptom på astma, håravfall, ökad sannolikhet för att utveckla allergier, ångest, stress med mera.

Ett tidigt ingrepp med vitamin-B5 tillskott kan spela en aktiv roll i minskningen av intensiteten i hälsoproblem som trötthet, nedsatt immunförsvar, lever toxicitet och ökad risk för problem med hud och hårbotten.

Pantotensyra-tillskott kan vara en del i en större hälsoplan för att höja och förbättra immunförsvaret. Detta är en av orsakerna till att vitamin-B5 rik mat ofta rekommenderas till personer som lider av återkommande anfall av vanlig influensa och andra vanliga, smittsamma sjukdomar.

Vitamin-B6/Pyrodoxin

Ett vitamin som är nödvändigt för korrekt neurologisk funktion är vitamin-B6 som mestadels är en del av en receptbelagd och icke-receptbelagd hantering av sjukdomar såsom kronisk smärta, depression, migrän och anfall.

En ökad risk för ledgångsreumatism och hjärtsjukdomar är en indikation på dåliga nivåer av vitamin-B6 i kroppen. Näringsupptaget är ett annat symptom på denna brist. Vitamin-B6 spelar en instrumental roll i olika kroppsfunktioner och är involverad i mer än 100 cellulära reaktioner.

Vitamin-B6 krävs för att omsätta glykogen och aminosyror. Det är också nödvändigt för ett fullt fungerande nervsystem och dess bildning av röda blodkroppar.

Detta vitamin kan tas som ett kosttillskott. När det gäller vitamin-B6 brist har en rad symptom bekräftats av olika forskningsstudier. Några av dessa är:

  • Förvirring.
  • Trötthet.
  • Träningsvärk.
  • Allvarlig anemi.
  • Ångest & depression.
  • Försämring av premenstruella symptom.

Vitamin-B7/Biotin

Vitamin-B7 eller Biotin finns i naturliga livsmedelskällor som jordgubbar, ost, sojabönor och jäst. Biotin är ett oumbärligt vitamin för kroppen eftersom den stöder en hälsosam tillväxt av hud, hår och naglar.

Det stöder också metabolism av protein, fetter och kolhydrater. Vitamin-B7 är avgörande för moderns övergripande hälsa och kan bidra till bättre hälsotillstånd hos den nyfödda.

Detta beror på att vitamin-B7 är avgörande för många graviditetsrelaterade hälsotillstånd. Det spelar en viktig roll vid amning. Faktum är att vanligtvis förekommer en mild biotinbrist hos de flesta kvinnor som just har fött. Det är därför som vitamin-B tillskott vanligtvis rekommenderas under denna tid.

Biotin rekommenderas ofta för att stoppa tidigt håravfall också. Det är vitalt för kolhydrat-, protein- och fettmetabolism. B7-nivåerna är viktiga för din övergripande hälsa.

Vitamin-B9/Folsyra

Vitamin-B9 eller folsyra är bland de mer vanliga typerna av B-vitaminer utanför tillskott som innehåller ett flertal B-vitaminer.

Detta vitamin krävs i hög koncentration för korrekt utveckling och för en stark tillväxt av foster när du är gravid.

Vitamin-B9 spelar en viktigare roll i utvecklingen av nervsystemet och gällande en funktion av många neurologiska uppgifter.

Den mest grundläggande fasen i tillväxt sker under de första veckorna av graviditeten. Som ett resultat av en adekvat dos av folsyra nödvändig för kvinnor i fertil ålder. Folsyra kan minska risken för neurala defekter (NTD) hos nyfödda barn.

Vitamin B12/Kobalamin

Kobalamin eller vitamin-B12 spelar en viktig roll i energiproduktionen för cellulära vägar / processer. Vitaminet är väldokumenterat gällande dess nödvändighet över en hälsosam produktion av röda blodkroppar och funktionen av nervsystemet samt gällande DNA-syntesen. 

Kobalamin finns i animaliska livsmedel men finns även i mjölkersättningar såsom sojamjölk där produkten har berikats med B12. Vitamin-B12 lagras i väldigt små doser i levern.

Det har visat sig att strikta vegetarianer tillsammans med rökare och ammande kvinnor utgör kärnan hos människor som behöver ett mer långvarigt vitamin-B12 tillskott trots att de förbrukar en näringsrik och bra kost.

Människor som är vegetarianer eller veganer kan genom tillskott uppnå den behövda dosen och fördelarna med detta vitamin. Detta från tillskott formulerade helt från icke-animaliska derivat.

Människor med matsmältningsrelaterade hälsoproblem som IBS eller Crohns sjukdom är mottagliga för att utveckla allvarlig vitaminbrist som ofta behöver ett långvarigt stöd med vitamin-B12 tillskott.

Vitamin-B12 tillskott rekommenderas ofta som en del i en förebyggande process av hjärtsjukdomar eftersom det kan bidra till att minska kolesterolnivåerna och sänka höga blodtrycksnivåer.

Många hudvårdsmärken insisterar på att använda vitamin-B12 som en del av deras ingredienser eftersom detta näringsämne bidrar till frisk hud och är bra för håret.

Rätt vitamin-B tillskott för dig.

Att inte konsumera tillräckligt med vitamin-B (speciellt B12, B6 och B9) kan öka halterna av aminosyran "homocystein" i kroppen. Denna aminosyra är en riskfaktor i många kroniska hjärtsjukdomar.

Det skadar blodkärlens väggar och tvingar dem att härda. Ökade nivåer av homocystein kan accelerera risken för stroke, depression, Alzheimers sjukdom, demens och hjärtinfarkt.

Det är därför vitamin-B komplex (blandningar med en mängd olika B-vitaminer) eller specifika typer av vitamin-B är bland de vanligaste ingredienserna i kosttillskott som rekommenderas för att öka den övergripande hälsan.

Rådgivande information

Näring / mat / hälsokomplement på Mecindo är inte formulerade för att ersätta behandlingsplaner eller receptbelagda läkemedel. Vitamin-B tillskott som finns listade på denna webbutik kommer från bra varumärken med ett högt ansatt rykte.

Det rekommenderas dock att du får professionellt råd från en läkare / dietist om du lider av någon kronisk sjukdom, är gravid / ammar, har en historia av allergiska reaktioner på vitamin-B tillskott eller/och är för närvarande under medicinering med ett läkemedel.

Effekten av vitamin-B tillskott kan inte standardiseras eftersom de kan variera med varje individ.

Läs mer Mindre text