B6-vitamin

Effektivt kostillskott

Vitamin-B6 är en gemensam nämnare för de kemiska föreningarna pyridoxin, pyridoxal och pyridoxamin. Magert kött, fullkornsprodukter, grönsaker och mjölk är det viktigaste källorna till vitamin-B6. Behovet av vitamin-B6 kan också öka vid perioder då man är sjuk eller har andra plågor och B6 är viktigt för bildandet av röda blodkroppar. Vitamin-B6 kan även vara särskilt viktigt för kvinnor som använder p-piller, vid graviditet, menstruation för att förebygga PMS och under klimakteriet. Prova t.ex. Natures Aid B6 Vitamin som stärker immunförsvaret och uppbyggandet av celler.

Läs mer Mindre text

Brist på vitamin-B6

Brist på vitamin-B6 uppstår sällan, men naturligvis förekommer det och speciellt vid allmän brist på b-vitamin. Risken för brist på vitamin-B6 ökar bland annat vid kemo- og strålbehandling, om du har en ensidig kost och äter för lite – vilket oftast upptäcks hos äldre, som inte äter varierat och desustom äter för lite. Brist på vitamin-B6 kan också uppstå hos folk som ofta går på ensidiga bantningskurer. Preventivmedel med östrogen anses kunna sänka kroppens innehåll av vitamin-B6. Vid en kraftig konsumtion av alkohol kan ett tillskott av B6 vara bra. Dessutom kan depression och nedstämdhet uppstå vid brist på B6-vitamin.

Vad är vitamin-B6 viktigt för?

B6 är viktigt för bildandet av blod, för ens immunförsvar och fungerar som ett skydd mot några hjärt- och kärlsjukdomar (t.ex. Bildandet av röda blodkroppar). B6 är också en särskilt viktig vitamin för kvinnor vid graviditet, menstruation för att förebygga PMS och under klimakteriet. Prova Natures Aid B6 Vitamin som stärker immunförsvaret och uppbyggandet av celler.

Tag vitaminer med omtanke.

Har du misstanke om att du eller någon i din familj har brist på vitamin-B6 kan det vara bra att ta ett kosttillskott innehållande vitaminen. Om symptomen kvarstår kan det vara bra att konsultera med en läkare.

Läs mer Mindre text