C-vitamin

Undvik C-vitamin brist med tillskott.

Vitamin-C är även känd som askorbinsyra vilket är ett vattenlösligt vitamin som är närvarande i många olika livsmedel. Vitamin-C är ett viktigt och bra tillskott som inte kan syntetiseras i kroppen hos människor.

C-vitamin är tillsammans med järn nödvändig för att producera 20 aminosyror, som kroppen använder för uppbyggandet av protein.

Detta vitamin spelar en viktig roll i biosyntesen av karnitin, kollagen och andra signalsubstanser.

C-vitaminet är väsentlig komponent i bindväv där kollagen spelar en viktig roll vid exempelvis sårläkning.

Läs mer Mindre text

Visar 1 till 36 av 40 (2 Sidor)

Vad är vitamin-C?

Det är en viktig antioxidant för flertalet fysiologiska processer i kroppen. Vitamin-C hjälper till att regenerera andra antioxidanter i kroppen såsom alfa-tokoferoler.

Vitamin-C hjälper till att begränsa de negativa effekterna av fria radikaler med dess antioxidantegenskaper.

En pågående forskning har undersökt förmågan hos vitamin-C att fördröja eller förebygga hjärt- & kärlsjukdomar.

Vid ett lågt intag av vitamin-C kan vi människor råka ut för skörbjugg vid dålig kosthållning. Detta kännetecknas av trötthet, utmattning och att kroppen blir skör på en mängd olika sätt. Men det krävs ett lågt intag av just Vitamin-C för att undvika detta i sin tur.

Absorptionen av vitamin-C i tarmarna styrs av specifika transportörer. Vitamin-C förbättrar absorptionen av järn vilket ökar chanserna för bättre immunitet (immunförsvar).

Vilka är hälsofördelarna med Vitamin-C?

Nyare forskning säger att vitamin-C kan erbjuda många hälsofördelar till exempel dessa:

Vid stress: En metaanalys som nyligen genomförts på vitamin-C visade att näringsämnet kan vara till nytta för individer med ett svagt immunförsvar som orsakats av stress. Vanligtvis hos rökare, alkoholister och överviktiga individer ligger vitamin-C under de nivåer som krävs vilket gör näringsämnet till en utmärkt markör för en idealisk hälsa.

Vid förkylningar: Allvarlig komplikation av influensa kan minskas genom att man tar bra mängder vitamin-C. Vilket kan bidra till att ditt immunförsvar blir mer motståndskraftigt.

Gällande hudens åldrande: En amerikansk tidskrift undersökte nyligen sambandet mellan hudens åldrande hos kvinnor och vitamin-C konsumtion. Ett högre C-vitaminintag är förknippat med minskad sannolikhet för torr och skrynklig hud.

Vitamin-C är avgörande för utveckling, tillväxt och reparation av vävnader i kroppen. Detta vitamin spelar en viktig roll i flera kroppsfunktioner gällande järnabsorption, kollagenbildning och sårläkning.

Vitamin-C är en viktig antioxidant som kan skydda kroppen mot skador från fria radikaler och absorberas lätt i pillerformen. Konsumtion av mat och vitamintillskott tillsammans kan öka absorptionen av järn i kroppen.

Vitamin-C brist är vanligtvis relativt ovanligt i Skandinavien men ses huvudsakligen hos undernärda vuxna som inte har en stabil kost tillgänglig. Några av de mindre märkbara tecknen på vitamin-D ges nedan:

  • Lätt fläckad hud.
  • Inflammation i tandköttet (blödande tandkött).
  • Torrt hår.
  • Fjällig, grov hud.
  • Svagt immunförsvar.
  • Läckande tarm.
  • Ledvärk.
  • Långsam metabolism.

Vad påverkar biotillgängligheten av vitamin-C?

Vitamin-C som ett hälsotillskott finns i flera olika former. Graden till vilken ett läkemedel eller ett tillskott blir fullt tillgängligt för målvävnaden (målet där preparatet ska hjälpa) är känd som dess biotillgänglighet.

Ett kosttillskott blir fullständigt biotillgängligt när det har förvaltats korrekt till patienten.

Biotillgängligheten för askorbinsyra förblir något densamma oberoende på hur tillskottet är utformat. Vanligtvis kommer de i tablettform eller som tugg-tablett och brustablett.

Vilka typer av vitamin-C finns det?

Mineralaskorbat

Mindre surt och rekommenderas för patienter med olika magproblem.

Även när mineral-askorbater tas, visade sig att både mineralsaltet och askorbinsyran absorberades väl.

Natriumaskorbat

Cirka 111 mg natrium är närvarande i 1000 mg natriumaskorbat. Stora doser av vitamin-C i form av natriumsalt av askorbinsyra kan öka nivåerna av natrium i kroppen avsevärt.

Kalciumaskorbat

Kalciumsalt av askorbinsyra ger 90–110 mg kalcium per 1000 mg av saltet.

I denna form är det uppenbart att kalcium absorberas bra i kroppen. Kalciumaskorbat är formulerat så att halterna av kalciumintaget inte överskrider 1200 mg per dag.

Flavonoider & Vitamin-C

Polyfenoliska föreningar finns rikligt i växter. Flavonoider eller bioflavonoider har en positiv effekt på biotillgängligheten av askorbinsyra i kroppen.

Citrusfrukter och flera grönsaker är rika källor till flavonoider. Det finns också olika C-vitamin flavonoid kompletterande tillskott tillgängliga idag.

Askorbylpalmitat

Är en fettlöslig antioxidant, Ascorbylpalmitat används för att förbättra hållbarheten för vegetabiliska oljor. Den amfipatiska naturen hos Askorbylpalmitat molekylen gör att den kan införlivas i cellmembranen.

Fördelen är att denna molekyl skyddar de röda blodkropparna från oxidativ skada på grund av fria radikaler.

Erytorbinsyra

Används vanligen i livsmedel som tillsats och även som ett tillskott.

Rådgivande information

Näring / mat / hälsokomplement på Mecindo är inte formulerade för att ersätta behandlingsplaner eller receptbelagda läkemedel.

De olika askorbinsyra/vitamin-C tillskotten som finns på Mecindo kommer från några av de bästa varumärkena idag med pålitligt rykte.

Det rekommenderas dock att du får professionellt råd från en läkare eller dietist om du lider av någon kronisk sjukdom, är gravid/ammar, får allergiska reaktioner på vitamin-C tillskott eller / och är för närvarande under medicinering.

Effekten av vitamin-C tillskott kan inte standardiseras eftersom de kan variera med varje individ.

Läs mer Mindre text