Järn

Järn är ett grundämne som tillhör vitamingruppen mikronäringsämnen där vitaminer är molekyler samansatta av ett större eller mindre antal atomer som är kopplade till varandra.
Cirka två tredjedelar av kroppens totala järnhalt finns i blodet och i musklerna. En tredjedel lagras i levern, mjälten och i den röda benmärgen, där de röda blodkropparna bildas. För att undvika järnbrist kan det vara bra att äta järnik mat eller använda ett järntillskott.

Läs mer Mindre text

Vad är järn?

Järn tillhör vitamingruppen mikronäringsämnen där vitaminer är molekyler sammansatta av ett större eller mindre antal atomer som är kopplade till varandra. Järn är ett grundämne och således en enkel atom. Cirka två tredjedelar av det järn som finns i kroppen finns i blodet och musklerna. En tredjedel är lagrat i levern, mjälten och i den röda benmärgen där de röda blodkropparna bildas. En normal person har circa 30-40 mg järn per kg kroppsvikt i kroppen. Personer som inte får i sig tillräcklig järnrik mat kan istället ta ett järntillskott för att undvika och förebygga järnbrist.

Den huvdsakliga funktionen som järn har är att:

  • Vara den centrala enheten i hemoglobinmolekyler i de röda blodkropparna.
  • Ansvara för syretransporten i kroppen och har därför en enormt viktig funktion i kroppen.
Järntillskott rekommenderas särskilt till gravida kvinnor fram till vecka 10 samt till vegetarianer då de har ett särskilt stort järnbehov och samtidigt ett lägre intag av järnrik mat. Även kvinnor i allmänhet kan dra nytta utav av järntillskott för att undvika järnbrist. Järn finns i inälvs- och blodmat bland annat blodpudding och lever men förekommer också i kött, fisk och vegetabiliska livsmedel där bland annat fullkornsprodukter, spenat, banan och persika är järnrik mat. Symptom på järnbrist kan bland annat vara sämre immunförsvar och infektionsförsvar, håravfall, trötthet, depression


Läs mer Mindre text