Fiskolja / omega 3-6-9

Fiskolja till barn och gravida

Fiskolja är rik på två av de essentiella Omega-3 fettsyror, kända som (eicosapentaensyre) EPA och DHA (docosahexaensyra).
Ämnena finns lagrade i fettvävnaden på fet fisk. Det finns också tillgängligt som näringstillskott för personer som äter lite eller ingen fisk alls. Både Omega 3 och Omega 6 är essentiella fettämnen, vilket betyder att kroppen inte själv kan bilda ämnerna utan de intas från kosten.
Det rekommenderas att äta fet, vildfångad fisk 2-3 gånger i veckan. Om du tar fiskoljekapslar rekommenderas det att ta en produkt som innehåller 700 till 1.000 mg EPA och 200 till 500 mg DHA dagligen.

Läs mer Mindre text

Visar 1 till 36 av 88 (3 Sidor)

Fiskolja är rik på två av de essentiella Omega 3 fettsyrorna, EPA (eicosapentaensyra) och DHA (docosahexaensyra). Ämnena finns lagrat i fettvävnaden på fet fisk. Det finns också tillgängligt som näringstillskott för de som äter lite eller ingen fisk alls.

Vad är fiskolja?

Fiskolja är rik på två av de essentiella Omega-3 fettsyrorna EPA (eicosapentaensyre) och DHA (docosahexaensyra). Ämnena finns lagrat i fettvävnaden på fet fisk. Det finns också tillgängligt som näringstillskott till dem som äter lite eller ingen fisk alls.

Varför är det nödvändigt att äta Omega-3?

Både Omega-3 och Omega-6 är essentiella fettsyror, vilket innebär att kroppen på egen hand inte kan bilda ämnena utan det ska hämtas från kosten. Dessa ämnen har under historien funnits i lika stor mängd i vår kost med i dag innehåller livsmedel Omega-6 fettsyror, huvudsakligen från raffinerade vegetabiliska oljor, som används i stekta råvaror samt snacks, småkakor och kex.

Omega-3 fettsyror förekommer däremot sällan i kosten. Det resulterar i en obalans av essentiella fettämnen som kan leda till inflammation och andra sjukdommar. Jämfört med ett normalt kostintag med fet fisk och / eller tillskott med fiskolja och Omega-3 , som de innehåller, kombinerat med minskat intag av Omega 6 fettämnen, kan fettämne-fördelningen skydda den mentala och fysiska hälsan. EPA stöder hjärtats hälsa och DHA består av membran med nervceller i hjärnan och sägs spela en viktig roll i utvecklingen och funktionen av en normal hjärna.

Forskning tyder på att Omega 3 fettämnen minskar inflammation, och kan hjälpa till att minska risken för symptom på en rad olika reaktioner av inflammationer. Det gäller t.ex. hjärtattacker, slaganfall, olika typer av cancer och autoimmuna sjukdommar som artit.

Vad är tecken på näringsbrist?

I genomsnitt har vi genom vår dagliga kost brist på Omega 3. Låga nivåer av Omega-3 kan spela en stor roll för hälsan och utvecklingen av några av dessa reaktioner kan vara tecken på näringsbrist. Andra tecken på eventuell brist är kraftig ökad törst, täta toalettbesök och torrt hår och torr hud.

Hur mycket, och vilken typ av Omega-3, behöver en vuxen person?

Rekommendationen är att äta fet, vildfångad, kallvattensfisk 2-3 gånger i veckan. Om du tar fiskoljekapslar rekommenderas det att ta en produkt som innehåller 700 till 1.000 mg EPA och 200 till 500 mg DHA dagligen. Om du tar flytande fiskolja så ska du leta efter en sort som ger samma mängd i minst antal tsk. Gravida kvinnor bör vara extra uppmärksamma på att få extra tillskott eftersom en tillräcklig mängd med Omega 3 fettämnen är avgörande för utvecklingen av hjärn- och nervsystemet hos foster. När du väljer ett näringstillskott ska du leta efter fiskeolja som är molekylärt destillerat - det är naturligtvis rik på både EPA och DHA och innehåller inte så mycket förorenade ämnen.

Välj också ett näringstillskott som är oberoende testat och som garanterat är fritt från tungmetaller som kvicksilver och bly, och andra miljömässiga gifter, som polyklorerade bifenyler, även kallat för PCB.

Läs mer Mindre text