Sömntabletter

Receptfria sömntabletter mot sömnproblem

En god natts sömn är en av livets njutningar, men tyvärr också en glädje som alltför få människor upplever på en regelbunden basis. Att inte ha svårt att sova och vara väl utvilad kan inkludera göra dig lyckligare, bidra till viktminskning, stärka immunförsvaret och ge dig extra energi i vardagen. Därutöver leder en god natts sömn till ett friskare hjärta och ökad koncentrationsförmågan, så att du kan prestera både på arbetet och i sociala relationer.

Sömnproblem är långt ifrån ett trivialt problem, eftersom det kan ha stor betydelse för vår psykiska hälsa och vanliga vardag om vi har svårt att sova. Sömn spelar en viktig roll i våra sociala relationer, vårt humör och förmågan att koncentrera sig. Därför rekommenderar vi på Mecindo ett antal receptfria sömntabletter och insomningstabletter som kan hjälpa dig bli av med dina sömnproblem och din sömnlöshet.

Läs mer Mindre text

En god natts sömn är en av livets njutningar, men tyvärr också en glädje som alltför få människor upplever på en regelbunden basis. Att inte ha svårt att sova och vara väl utvilad kan inkludera göra dig lyckligare, bidra till viktminskning, stärka immunförsvaret och ge dig extra energi i vardagen. Därutöver leder en god natts sömn till ett friskare hjärta och ökad koncentrationsförmågan, så att du kan prestera både på arbetet och i sociala relationer.

Sömnproblem är långt ifrån ett trivialt problem, eftersom det kan ha stor betydelse för vår psykiska hälsa och vanliga vardag om vi har svårt att sova eller svårt att somna. Sömn spelar en viktig roll i våra sociala relationer, vårt humör och förmågan att koncentrera sig. Därför rekommenderar vi på Mecindo ett antal receptfria sömntabletter och insomningstabletter som kan hjälpa dig bli av med dina sömnproblem och din sömnlöshet.

Sömnproblem gör människor mer mottagliga för depression och ångest, men kan också i slutändan bidra till utvecklingen av immunbrist och hjärtsjukdomar . Lyckligtvis finns det ett antal livsstilsförändringar som kan hjälpa dig som har svårt att sova eller svårt att somna, och ett antal sömnmedel som receptfria sömntabletter eller insomningstabletter kan hjälpa dig den sista biten till målet.

Såhär behandlar du sömnproblem och sömnlöshet med sömntabletter

Sömnlöshet definieras som att ha svårt att somna eller att ha svårt att sova under en tillräcklig lång tid. Sjukdomen kan vara akut, som reaktion på t.ex. en död eller ett långsiktigt problem. Stress och depression är utlöser ofta sömnlöshet och sömnproblem, som bland annat kan resultera i förlust av koncentration och mental oro.

Om du har svårt att somna, rekommenderar vi på Mecindo.se receptfria sömntabletter eller insomningstabletter från Kalms, Nytol, eller Sominex.

I vissa fall kan andningssvårigheter och snarkning också vara orsaken till att du eller din partner har svårt att sova eller svårt att somna. Då rekommenderar vi olika produkter mot snarkning från t.ex. Breathe Right eller Asonor.

Andra goda råd för att bekämpa sömnlöshet utan sömnmedel som sömntabletter:

  • Regelbunden motion hjälper till förmågan att somna, men undvik att göra det strax före sänggåendet.
  • Skriv dina bekymmer ner på papper i stället för att ligga och tänka på dem när du försöker somna.
  • Ett varmt bad innan läggdags kan hjälpa till att sova, men ett mycket varmt bad kan orsaka problem eftersom kroppen automatiskt sänker temperaturen för att somna. Efter ett mycket varmt bad, är det därför en ännu större temperaturfall och du kan ha svårt att somna för det.
  • Undvik att äta väldigt stora måltider strax före sänggåendet.
  • Att dricka alkohol kan också påverka din sömn eftersom alkohol initierar en onaturlig trötthet i kroppen och hjärnan. Ett litet föremål innan läggdags kan i vissa fall hjälpa dig att somna till att börja med.
  • Skär ner på drycker som innehåller kaffein (kaffe, te, kakao och cola), särskilt sent på kvällen då det gör att du inte bara har svårt att somna, men att du sover dåligt genom natten.
  • Se till att din säng är bekväm. Sovrummet bör också vara väl luftad, sval och så mörkt och tyst som möjligt.
  • Gå inte till sängs förrän du känner dig trött.
  • Sex strax före sänggåendet kan både främja och hämma sömn. Speciellt män sover gott efter sex, medan kvinnor ofta kvicknar till..
  • Läs en bok tills du känner dig sömnig. Gå upp igen om du inte har somnat efter en halvtimme. Sitt och läs en tidning, lyssna på musik och sedan gå tillbaka till sängen en halvtimme senare.
  • Rutin bidrar till att sova. Stig upp vid samma tid varje morgon. Ställ in larm och gå snabbt ur sängen, även om du sover dåligt eller lite. Du kommer förmodligen att bli trött i rätt tid nästa kväll, så du så småningom börjar justera interna klockan till en normal sömn rytm.
Läs mer Mindre text