Hampaprotein

Vegetabiliskt & laktosfritt proteinpulver.

Hampaproteinpulver är perfekt för dig som är känslig mot produkter med laktos eller följer ett vegetariskt kostschema. 

Hampaproteinet har mängder av fördelar och är i sin tur fylld med en hel del hälsosamma och näringsrika fettsyror samt aminosyror som gör denna typ av proteinpulver ganska unikt.

Hampa är en gröda som många inte ges tillräckligt med uppmärksamhet för att integrera i den dagliga matlagningen och kosten.

Hampa är ofta förknippat med produktionen av cannabis, men det finns flera varianter av hampa, av vilka endast en, används för cannabisproduktion.

Hampan innehåller inga eller knappast mätbara nivåer av den psykoaktiva föreningen tetrahydrocannabinol (THC). I sin tur är de istället fyllda med mängder av hälsosamma och näringsrika fettsyror samt aminosyror som gör denna mat väldigt speciell.

Odlingen av hampaväxten kan spåras långt tillbaka till de gamla egyptierna och kineserna och i början av 20-talet representerade odlandet av hampa en av de mest lönsamma grödor i världen. Mängder av olika saker som vi då använde oss av dagligen tillverkades av hampa.

Är hampa näringsrik?

Hampan själv innehåller ca 45% hälsosamma, essentiella fetter och ca 35% protein inklusive alla väsentliga aminosyror.

Hampa proteinpulver för vegetarianer?

Du kan om du är vegetarian eller bara föredrar att inta ett växtbaserat proteinpulver utnyttja detta protein som innehåller flera av de viktiga essentiella aminosyrorna. 

Hampa proteinpulver är alltså ett optimalt tillskott för vegetarianer, veganer, elitidrottsmän och för människor som till exempel vill komplettera sin frukost med ett högkvalitativt protein.

När kan du använda hampa protein?

Använd vid önskad viktnedgång, för att dra ner på köttintaget eller om du har en hård träningsperiod framför dig där du behöver öka ditt intag av protein. Hampaprotein ger dig en bra mättnad och hjälper till med en snabbare återhämtning efter träning.

Vad får jag ut av att ta hampa protein?

Ungefär som soja och andra bönor eller baljväxter, är hampfrö en utmärkt källa till protein, eftersom den innehåller flera goda aminosyror. Detta inkluderar 9 essentiella aminosyror som kroppen inte kan producera på egen hand och måste inta via kosten.

Men till skillnad från sojabönor så har inte hampa varit föremål för genetisk modifiering. Hamp bönder säger också att odlingen knappast kräver någon användning av bekämpningsmedel, växtgifter eller petrokemiska gödselmedel. Därför är hampa växten något som lämpar sig för ekologiska produktionsmetoder. Detta gör hampa till en relativt säker växtproteinkälla.

Hur mycket ska jag ta?

Två matskedar hampa proteinpulver ger ca 13–15 gram protein. Emellertid är det inte bara den koncentrerade mängd som är viktigt här. Dessa två matskedar innehåller vad som kallas grenade aminosyror (BCAA). Specifikt leucin, isoleucin och valin. Enligt FAO bör BCAA utgör 40% av dagsbehovet av essentiella aminosyror.

Detta innebär cirka 40 milligram leucin och 10–30 mg isoleucin och valin per kilo kroppsvikt.

Vad gör aminosyror?

Vad är så slående viktig med dessa aminosyror? Tillsammans med kolhydrater är de det bränsle som muskler bränner för energi. Deras metabolism är mer direkt och färre delar genomgår behandling av levern till skillnad från andra typer av proteiner.

Det beräknas att upp till 18% av den energi som används i ett träningspass kommer från BCAA. Detta kan säkert vara högre beroende på längd och intensitet av övningen. 40% av de dagliga behoven av aminosyror som rekommenderas av FAO, baserat på individer med en vanlig livsstil. Siffrorna för de dagliga behoven kommer under svåra fysiska aktiviteter vara högre - bland annat för elitidrottare.

Vad kan jag göra med hampa protein?

Du kan dra nytta av att lägga det i din smoothie, göra hemlagade energibars eller använda det i morgongröten.

5 nya sätt att använda hampa protein :

Brownies - Använd hampaprotein och kakaopulver som ett substitut för mjöl i receptet (två lika stora delar). Hampa proteinet har en rik, nötig smak om du vill uppgradera din normala brownies ett steg.

Istället för frukostflingor - Rör 30g hampaprotein med lite kokosflingor, blanda ner lite sötningsmedel som passar dig och tillsätt lite vegansk mjölk. Blanda den med olika kryddor såsom kanel, kardemumma och ingefära. Du kan också lägga till lite chiafrö och linfrö om du vill. Blanda ihop allt och det kommer att vara en tjock och mättande gröt.

Muffins - Det finns inget som säger att frukosten inte kan bestå av en läcker vegansk muffins. Baka dina egna muffins med hjälp av hampa protein tillsammans med kokos, havre eller mandelmjöl i stället för vetemjöl i receptet. De hälsosamma fettsyrorna från hampa, kokos och mandel kommer att få dig att känna dig mätt längre än vid användning av vanligt vetemjöl. Var noga med att lägga till en liten tesked bakpulver till receptet.

Raw Energy Bites - Blanda hampaprotein med mjölk (mandelmjölk) eller vatten, inget sötningsmedel, lite mandel- eller cashew-smör, några kokosflingor, möjligen lite kakao och kryddor som passar din smak. Så rullar du dem till små bollar och då har du små enkla proteinbollar du enkelt kan äta efter eller före träning.

Proteingröt - Blanda proteinpulver med en normal mängd gröt. Värm en halv kopp mandelmjölk och blanda sedan det hela med två matskedar kokosflingor, 3 msk hampaprotein, 2 msk Chiafrö, kanel, vanilj och lite kokos. Rör om tills du får en tjock gröt och toppa med din favoritfrukt eller solros och pumpafrön.



Läs mer Mindre text